diumenge, 23 d’octubre de 2011

Incompetència a preu d’or i retallades selectives

Aquesta setmana passada vaig haver d’anar a l’Oficina Municipal d’atenció al ciutadà (OMAC) a presentar un document al registre d’entrada i vaig decidir passar-hi el matí veient com funcionava. La meva primera sorpresa va ser trobar-me les escales d’accés a l’edifici i la zona enjardinada davant les dependències veïnes a la Guàrdia Urbana plenes de gent que esperava torn per ser atesa. El vestíbul interior era tot un espectacle multitudinari de públic resignat a perdre tot el matí per poder fer un simple tràmit.

Després de comprovar que hi havia gent que s’esperava dues hores i mitja, l’administrativa que em va atendre va confessar, entre avergonyida i resignada, que la plantilla de l’OMAC és menor que l’any 2007, però l’afluència de públic és, avui, molt superior. En conseqüència, no poden atendre tota la gent que hi va i les esperes són interminables. Per acabar-ho d’adobar, sembla que tampoc no es relleva el personal de baixa.

No puc evitar recordar que Santi Vila va heretar un servei exemplar el 2007; un servei que va lloar en el seu florit discurs d’investidura com un dels èxits del mandat de Joan Armangué. Avui, però, l’OMAC és una ombra del que havia estat i, pel que vaig veure, fins i tot hi cal la presència de la guàrdia urbana per garantir l’ordre. És evident que les prioritats de Vila són molt lluny dels serveis públics bàsics: les magnifiques retribucions dels seus amics, col·locats a l’ajuntament sense cap complex i corregides i augmentades en un marc de retallades generals, en són l’exemple més clar.

Tampoc no em puc estar de pensar en el vídeo promocional de la campanya convergent en el qual el seu fitxatge estrella, la Sra. Felip, avui regidora d’organització i membre de la Diputació de Girona (la retribució total per la seva presència a ambdues administracions, que voreja els 100.000 euros, si sumem el que rep de la Diputació i el que li paguem els figuerencs, només és superada per la del propi alcalde), prometia una reforma profunda i una modernització de l’ajuntament. Si aquesta reforma consisteix a tenir els figuerencs entre dues i tres hores fent cua per obtenir un simple certificat o presentar un document, la seva retribució és el paradigma exemplar d’un model de govern que recompensa la incompetència amb una nòmina que ja no s’entén de cap manera. I per postres, encara hem de sentir a parlar d’austeritat.

2 comentaris:

  1. Bones Pere,
    potser algú dirà: si no vols fer cues, utilitza els tràmits per internet (Oficina Virtual que posa a la web).
    Doncs bé, cap dels serveis de l'Ajuntament funciona: Carpeta ciutadana, registre i tramitació, validació de documents, tràmits OMAC.
    Els que funcionen són serveis que ofereixen altres administracions i són simplement un link: facturació electrònica, perfil del contractant.

    Jo, per la meva feina, conec aquests temes i sé que aquests serveis són caríssims, i més perquè no funcionin. Segurament pots accedir al cost real que ens han suposat aquests serveis (durant bastants anys) i ens donarem una sorpresa.
    Fa anys que l'administració electrònica és una batalla particular de cada administració, que ha de pagar individualment. També des de fa anys existeixen sol·lucions comunes i gratuïtes pels ajuntaments i ahir mateix la Diputació va posar més serveis gratuïts a disposició de tots els municipis.
    És una pena que alguns continuïn pagant per serveis que no funcionen, tenint-los gratuïts i operatius...

    (Perdó pel rotllo, però estic indignat!)

    Un amic.

    ResponElimina
  2. Benvolgut amic.;

    És com tu dius, però és ben cert que el servei d'informàtica de l'ajuntament està col·lapsat i ningú hi posa remei. Tira endavant per l'esforç enorme dels treballadors que en són al càrrec. Dit això convindria saber quan es porta invertit en el web de l'Ajuntament i llavors valorar-ho.Ho preguntarem!
    Em diuen que ho ha fet el mateix equip que la pàgina d'en Vila, no ho sé ho haurem d'esbrinar.

    Salut

    ResponElimina