dimecres, 21 d’abril del 2010
Show me the money!
La polèmica relacionada amb l’adquisició d’un bus nou per al transport urbà ha encetat una polèmica en la qual m’he vist enfrontat amb el flamant regidor de Cultura i Medi Ambient – i tot el que calgui – del govern de Santi Vila, l’ínclit Richard Elelman. La publicació de les dades segons les quals el bus elèctric és un negoci ruïnós i que l’Ajuntament no ha vist un euro dels anunciats pel simpàtic regidor, m’ha fet preguntar-me què deu haver passat amb la resta de projectes faraònics que ha gestionat després de tots aquests viatges a Europa i les seves reiterades promeses de finançament europeu.
Què us sembla si fem un volt per les hemeroteques?
El maig de 2008, Elelman va presentar a la premsa un projecte de servei de busos interurbans per a l’any 2020. Segons va explicar al Diari de Girona de 15 de maig de 2008, “s'ha de buscar finançament en la Unió Europea”. Més tard, el juliol de 2008, Elelman explica que gestiona el 70è aniversari de la reunió de les Corts Republicanes a Figueres, per a febrer de 2009. L’Agència Catalana de Notícies publica el 15 de juliol que “el programa, encara per tancar i que compta amb un pressupost d’uns 200.000 euros (...) portarà el nom de Figueres febrer de 1939”, i servirà per promocionar el castell de Sant Ferran “que es pretén que sigui la seu d’un centre d’interpretació permanent (...). Aquest darrer projecte ja té el suport del Parlament Europeu”.
El setembre de 2008, Elelman parla a la premsa dels projectes de mobilitat sostenible, creació de nous parcs, l’energia alternativa i els electrobusos. Segons afirma Elelman a l’Agència Catalana de Notícies el 18 de setembre de 2008, “en aquests moments estem buscant finançament extern, com ara d’Europa”.
L’octubre de 2008, en la setmana de la mobilitat, Elelman segueix buscant finançament europeu. En el seu blog, el 20 d’octubre de 2008 afirma que “nosaltres conjuntament amb els altres pobles de l’àrea de Figueres i també la Comissió Europea estem treballant en una sèrie de mesures per acabar amb una situació totalment insostenible”, en referència als sistemes de transport urbà.
El novembre de 2008, Elelman assisteix a un congrés a Bessançon per treballar en projectes globals per a l’ús d’energies alternatives. Segons descriu al Diari de Girona el 21 de novembre de 2008, “s’espera que el febrer de l’any vinent la Comissió Europea atorgui les primeres subvencions d’aquest projecte”.
El febrer de 2009, Santi Vila i Richard Elelman viatgen a Brussel·les per signar un pla d’acció sostenible i potenciar les energies alternatives. El Punt de 9 de gener de 2010 explica que “es preveu que la inversió serà al voltant de 63 milions, dels quals 55 són per la creació d’un parc tecnològic d’energies renovables”.
El març de 2009, Elelman insisteix en les aportacions per la compra del bus elèctric. L’Agència Catalana de Notícies recull, el 14 de març de 2009, les seves declaracions: “Elelman ha explicat que, a l’abril, l’Ajuntament de Figueres rebria 50.000 euros més de la Comissió Europea”.
El juny del 2009, Elelman torna a explicar la idea de fer una xarxa d’autobusos interurbans. L’Agència Catalana de Notícies pública el 17 de juny de 2009 que “Elelman ha explicat que una vegada es tingui redactat el projecte (...) es buscarà finançament extern, com ara l’europeu, per poder-lo aplicar”.
El juny de 2009, Elelman explica als mitjans de comunicació que es comprarà un segon autobús elèctric. Segons publica El Punt el 8 de maig de 2009, “la inclusió de Figueres en el programa Civitas de la Unió Europea farà possible adquirir un segon autobús elèctric pagat íntegrament amb fons comunitaris”.
El juny de 2009, Elelman explica que Figueres entra en un pacte d’alcaldes per les energies sostenibles. El Punt de 21 de juny de 2009, Elelman publica un article on afirma “aquest enorme esforç de transformació de les nostres ciutats requereix la complicitat i la implicació de les administracions regionals, estatals i europea, ja que la seva envergadura supera les capacitats de les ciutats”.
L’octubre de 2009, Elelman presenta la futura facultat universitària. El setmanari Empordà publica a la seva web, el 23 d’octubre de 2009, que segons Elelman Figueres disposarà d’una facultat al voltant de les energies renovables. I afegeix que “el proper desembre el regidor de Medi Ambient, acompanyat per tècnics municipals, viatjaran a Leicester per consensuar amb els responsables de la Universitat de Montfort, un document per fer possible la creació dels estudis universitaris a Figueres. Aquesta iniciativa tindrà el suport econòmic de l’Ajuntament, la universitat anglesa i la Unió Europea”.
El novembre de 2009, Elelman protesta per compra d’un bus de Gasoil. A la web d’Iniciativa per Catalunya a Figueres del 23 de novembre de 2009 es llegeix al comunicat de premsa que “l’Ajuntament de Figueres va adquirir un primer vehicle elèctric a principis d’aquest any 2009 i el compromís d’adquirir-ne dos més abans d’acabar la legislatura, tots tres vehicles amb un cost mínim per a l’Ajuntament gràcies a les negociacions i subvencions aconseguides a nivell nacional i europeu per part del regidor d’ICV Richard Elelman”. El mateix dia, la web del bisetmanari Hora Nova, recull similars declaracions: “el proper dia 6 de novembre se segellarà de forma definitiva l’acord entre la universitat anglesa de Montfort, la Unió Europea i l’Ajuntament de Figueres per posar en marxa aquesta iniciativa”.
El gener de 2010, Elelman es troba a Brussel·les tancant acords amb multinacionals a les quals Figueres cedirà terrenys. En el Diari de Girona de 14 de gener de 2010, Elelman afirma que està mantenint reunions amb la Comissió Europea, i “ens ha donat el seu suport i ens ha dit que aquesta opció és molt millor” i “hem estudiat el que ens costaria construir un projecte d'aquestes característiques, que s'elevaria fins als 50 milions d'euros i creiem que la opció que hem adoptat és la millor sortida per a la ciutat".
El març de 2010, Elelman busca diners a la Comissió Europea per l’àrea de Cultura. El Diari de Girona de 12 de març, ho confirma: “Elelman està mantenint converses amb la Comissió Europea i diverses ciutats per trobar ajuts econòmics”.
El març de 2010, Elelman explica els bons resultats de les seves gestions a Europa. En una entrevista a l’Hora Nova de 26 de març de 2010, afirma “cal obrir les portes de la cultura al finançament de la Unió Europea. Com ja és prou conegut (...) tinc una oferta de treball en un organisme comunitari, per tant, ja començo a conèixer les portes que cal trucar. Ho he fet des de Medi Ambient i ara li toca el torn a Cultura”.
Des que és regidor, Richard Elelman ha viatjat en nombroses ocasions a diverses ciutats europees, acompanyat de diversos tècnics, per mantenir reunions i assistir a jornades per al finançament de projectes locals a càrrec de la Unió Europea.
L’abril de 2010, amb l’excepció dels fons FEDER per a la rehabilitació de l’Antic Escorxador, gestionats per la Generalitat i el finançament del projecte d’avaluació de l’impacte del TAV (Interreg), l’Ajuntament de Figueres i les seves empreses municipals no han rebut ni un euro de finançament directe, subvencions o aportacions de cap altre tipus, de la Unió Europea.
L’abril de 2010, no existeix cap acord o document de la Unió Europea en el qual es mostri un compromís de finançament de cap de les activitats o inversions de l’Ajuntament de Figueres, amb l’excepció dels fons FEDER, que gestiona la Generalitat.
Podeu contrastar totes aquestes dades a les hemeroteques i consultar els informes municipals i FISERSA que trobareu al directori de documents d’aquest blog per avaluar tot el que afirmo. I, rememorant la pel·lícula Jerry Maguire, no us venen ganes de dir a en Richard… Show me the money!...(on són els diners?) O també ens els vam gastar en la Capital de la Cultura Catalana?...
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
brillant. aquest post és gairebé d'analista polític... A veure si el setmanari Empordà aprèn com fer anàlisi enlloc de dedicar quatre pàgines als concursos de pets i quatre més a dir maku maku a les obres que paralitzen figueres. clar que amb el director que tenen, prou llàstima fan els pobres "escrivents" que hi treballen (dir-ne periodistes em sembla excessiu).
ResponEliminaMmmm... Si tot això és cert, és a dir, si no hi ha una "pluja" d'ajuts de la Unió Europea, potser jo també demanaria que el Sr. Elelman justifiqui totes les despeses de tants viatges a l'estranger.
ResponEliminaI això, Pere? no se't veia tan aplicat quan eres al govern i sí molt més transigent amb el que t'empassaves aleshores
ResponEliminaAmic anònim.;
ResponEliminaIntento fer les coses tant bé com sé, tant al govern com a l'oposició. Veig però un tema que no vaig fer bé i en la que he de donar la raó a molta gent: tinc la costum de quan faig un tracte cumplir-lo i confiar en qui tracto. Ha quedat clar (i aquest article n'és una mostra) que no podia confiar en els socis.
Salut
Pere
Et falta credibilitat.
ResponEliminaNo ho crec però intentaré guanyar-me-la!
ResponEliminaSalut