dimarts, 13 d’abril del 2010

El bus elèctric no surt gaire a compte


Un estudi elaborat per un enginyer industrial i encarregat fa alguns mesos per l'empresa de serveis municipals de Figueres, Fisersa, sobre la flota de la ciutat i les seves alternatives conclou que el microbús elèctric que té la ciutat representa un cost addicional al llarg de la seva vida útil de 10 anys de 195.620 euros (un 48% més) respecte del seu equivalent en dièsel. 




Aquest treball, que podeu trobar al directori de documents d'aquest blog o descarregar-vos clicant AQUÍ, avala la decissió de l'aleshores govern, del qual el grup municipal socialista en formava part, de no adquirir un segon vehicle d'aquestes característiques, cosa que va molestar el Richard Elelman.

Queda feina a fer, doncs, per fer compatible la sostenibilitat mediambiental i la econòmica... i ara més que mai!...

6 comentaris:

  1. Sóc un defensor absolut del transport públic i crec que s'haurien de fer moltes passes endavant en aquest aspecte. La ciutat té poques línies, amb molt baixa freqüència de pas i sense mancomunar-se amb Vilafant i els polígons de la perifèria. I això són assignatures pendents per tal d'aconseguir descongestionar el centre de la ciutat més enllà dels inconvenients previsibles de les obres de les cruïlles.
    M'he llegit amb la màxima atenció l'informe que proposes i observo que:
    a) L'única manera de reduir les emissions de CO2 (efecte hivernacle) és reduir la quantitat de combustible emprat. L'estudi no esmenta quina quantitat de tones de Co2 generen els 166.500 litres de gasoil que consumeix la flota de busos convencionals de la ciutat. I això em sembla important.
    b) És prioritari pels ajuntaments reduir l'emissió de partícules sòlides microscòpiques i òxids de nitrògen, comprovadament cancerìgenes.

    Per tant, malgrat el transport públic en bus elèctric és mot econòmic quant al combustible i no gens contaminant, sí que s'observa en l'informe que el preu de la plaça ocupada és mes alt que en qualsevol alternativa. Però enlloc s'esmenta el cost de la contaminació no generada. En qualsevol cas, la contaminació generada a Figueres per la circulació dels vehicles privats sempre serà superior al preu del funcionament del transport públic. De cap manera podem proposar frenar la posada en marxa de transport públic no contaminant. Des del meu punt de vista el regidor Elelman està carregat de raó en jugar-se-la amb una aposta tan arriscada com posar en marxa el primer bus elèctric de Catalunya.

    ResponElimina
  2. Doncs jo no ho tinc clar. Si el transport privat és el que clarament contamina més, per què no afavorir el transport públic (independentment de si aquest és elèctric o no) en comptes del privat?
    1.- Jo proposaria aparcaments gratuïts dissuassoris a les entrades principals de la ciutat.
    2.- Transport públic gratuït amb més freqüències.
    3.- Augmentar la zona peatonal.
    4.- Ser estricte en l'obligatorietat de compliment de la normativa de circulació, especialment en el tema dels aparcaments "irregulars".


    Clar que, tot funciona si s'aplica 4 i estic convençut que cap polític s'atreviria a fer-ho encara que això fos positiu a la llarga perquè a curt termini de segur que treu vots. Estem sempre en el mateix, només solucions demagògiques per obtenir vots a curt termini per perpetuar-se en el càrrec, en comptes de grans solucions (una sola estació amb bons accessos, millor transport públic i reducció de cotxes al centre, etc.), solucions parcials sense cap vista al futur.

    ResponElimina
  3. Fernando.;

    Estic d'acord amb tu en l'apreciació dels 160.000 litres de gasoil. Si et fixes en l'informe veuràs que el problema radica en que anem massa ràpid. Primer hem de tenir una flota moderna, no busos de 13 anys que contaminen moltíssim; i després anar a l'excel·lència. En això també et vull remarcar que l'opció més neta (pel que jo he llegit) és el gas. No em negaràs que la generació de l'energia que consumeix el bus contamina i molt, potser amb origen nuclear.

    Penso que hem de ser possibilistes, mirar que és millor en cada situació, saber dels diners que disposem i prendre les decissions més adequades a cada moment. Una cosa més, jo no m'he negat mai a l'adquisició del bus elèctric però cal valorar a cada situació el que és més convenient, res més. No podem supeditar-ho tot a conveniències polítiques.

    Fixa't és una mica com parlar de la ciutat dels detalls abans d'arreglar el principal, al final acaba essent fum. Que en farem d'un bus al que hem d'afegir un calderí de gasoil per a que els viatgers tinguin calefacció?

    Pere

    ResponElimina
  4. Anònim.:

    Totalment d'acord amb el que dius. Només una cosa; no em diguis que tots els polítics fan igual! Que no recordes la meva política de fermesa circulatòria quan eraregidor de la Guàrdia Urbana?

    Salut

    Pere

    ResponElimina
  5. Benvolgut Pere,

    Jo no sé si tots els polítics fan igual i de segur que no he seguit prou la política municipal. Ara bé, l'únic que sé és que fa més de 10 anys que tinc carnet de conduir i encara estic esperant que pel Carrer Nou es pugui circular pels dos carrils (també al C/ Lasauca, que era típicament un altre exemple que funcionava igual i ara la part de dalt continuen posant-se cotxes mal aparcats). A la Plaça Catalunya, sobretot quan hi ha mercat, la gent es pensa que pot aparcar on vulgui. Em faig un tip de baixar al mig del carrer quan vaig a peu pel C/ Pella i Forges perquè hi ha cotxes aparcats a la vorera a tocar la Plaça Terradelles que no deixen passar.

    Només cal fer un cop d'ull per exemple al C/ de les Hortes, que ja surt al Google Street View
    (http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=42.269942,2.965794&spn=0.037473,0.139561&z=13&layer=c&cbll=42.269947,2.965763&panoid=C_eEGTU6BYZrXoRYG8_zVw&cbp=11,265.17,,0,14.64),
    i segueix pel C/ Rech Arnau a veure si no hi ha cotxes mal aparcats.

    Jo, sincerament, no he tingut cap sensació de canvi els darrers anys. De l'únic que m'he assabentat és potser d'alguna multa per no portar el cinturó i alguna multa d'aparcament a hores intempestives, que em sembla perfecte, però això no millora substancialment el trànsit de cotxes i a peu el dia a dia.

    Això sí, ara a algun il·lluminat se li ha acudit que l'Avinguda Marignane només sigui de baixada des de la sortida del Pàrking, i els cotxes que han d'anar cap a la zona de l'Eixample o bé han de passar per la Plaça de les Patates i C/ Tapis, fantàstic quan els nens surten de cole, o bé per la N-II, on, si hi circules a 50, et trobes tot de vehicles que t'avancen perillosament.

    Atentament,

    Anònim (un altre cop).

    ResponElimina
  6. Amic Anònim.;

    Et puc ben assegurar que quan era regidor es varen treuire 250 cotxes en un any del carrer nou. Si busquem hemeroteca els articles i editorials posant-me a parir per l'actuació de la grua eren innombrables.
    El mercat: no t'explico el que em varen arribar a dir.
    L'amo d'una coneguda botiga d'electrodomèstics del carrer La Rutlla encara ara m'acusa d'haver-lo fet tancar (cosa incerta perquè ara hi ha una altra botiga) amb la política de prohibir aparcar.
    Tot i això tens força raó amb les teves consideracions sobre el trànsit. No vegis la que es liarà ara amb els canvis que es faran a la plaça de la font lluminosa!

    Salut

    Pere
    En tot cas

    ResponElimina