Els socialistes volem mirar de fer, no sé si m’en sortiré una intervenció constructiva, una intervenció que voldríem fos d’acord i consens, però sobretot allunyada de posicions polítiques que no ens afavoreixen en res. Ens referim a debats més o menys tàctics, en clau de partit, el que hem de fer és aconseguir la millor connexió possible amb Europa i amb Espanya.
No podem amagar que el model que el govern avui proposa amb l’acord de les administracions estatal i catalana ens complau, és el model que hem defensat i el que creiem més encertat per al futur de la ciutat.
Tal i com es posa de manifest a la part expositiva de la proposta del govern, ha passat temps des de que a principis del 2001 es van començar a realitzar els primers moviments per a aconseguir que el TGV parés a la nostra ciutat, ha plogut molt des de llavors, aigua, tinta i saliva.
L'opció que des del govern proposem: una única estació intermodal a ponent amb tots els serveis d’ample europeu i ibèric, que s’adiu amb la moció que es va aprovar al ple sobre aquest tema, en la que dèiem: un cop assegurada l’estació intermodal de ponent no tenim inconvenient en anar a preguntar per la possibilitat de mantenir una estació de rodalies on hi ha l’actual. Ho feiem, “els socialistes”, admeten que no és una solució que ens agradi, implicava trinxera potent i el manteniment de la via en gran part de la ciutat però és evident que les signatures pesaven i pesen molt.
En aquell context es va elaborar l’informe d’Intraesa que ha estat desestimat per fomento, al nostre parer encertadament. Els socialistes considerem que hem complert amb el que els ciutadans ens demanaven i amb la nostra paraula, considerem que hem mantingut la coherència: una vegada assegurada l’estació intermodal amb els dos amples i la variant nord hem anat a preguntar i un cop tenim la resposta ens corre pressa posar fil a l’agulla, considerem que hem perdut massa temps, considerem que hem de signar d’immediat el conveni amb totes les administracions implicades (això si amb les màximes contraprestacions per a la ciutat) per tal de poder construir ben de pressa l’estació de ponent i el nostre futur, de fet considerem que ja ho hauríem d’haver fet. Des del ministeri ens urgeixen a fer la nostra feina, doncs no perdem el temps que acabarem veien passar el tren de lluny i això no ens ho podem permetre.
Ara bé, no col•laborarem ni un sol dia en fer que, de nou, el debat s’allargui de manera estèril, col·laborarem en parlar i acordar amb qui convingui tenir una estació de primera.
Ara estem en un moment clau. És el moment de decidir com serà la nova estació. És el moment de concentrar els esforços en aconseguir que sigui una estació de primera. Amb AVEs, trens convencionals de Renfe, trens regionals d’alta velocitat, una bona estació d’autobusos, àmplies zones d’aparcaments, zones per al lloguer de vehicles a turistes i tot el que fa falta per garantir que Figueres i l’Empordà continuïn essent un gran pol d’atracció per viatgers i turistes. Cal treballar per fer realitat les paraules dels responsables de l’estat i de la Generalitat que ens han assegurat que el que hem de fer és donar-nos pressa i preparar el conveni. Ja al 2007 vàrem presentar al·legacions i vam demanar la gran estació, se positivament que serà aquella però cal que tots ens hi arremanguem per fer-ho realitat, el nostre futur s’ho val, és d’això del que hem de discutir, hem de consensuar la millor estació però ens hem de desmarcar de tàctiques frontistes, enmascarades per plantejaments que no ens portaran enlloc.
No fem trampes amb les paraules. Molts intenten centrar el debat en torn la següent pregunta: Volem l’estació al centre o a Vilafant? Aquesta no és la realitat. D’altra banda sense entrar a polemitzar perquè al llarg del temps ja ho hem fet abastament, la distància de l’estació al centre de la ciutat no és tant llunyana com alguns manifesten i menys de mercats o centres comercials i en qualsevol cas, és obligació de l’administració que representem ocupar-se que el transport públic pugui cobrir les distàncies de forma satisfactòria, i ocupar-nos dels accesos. El cas però és que els socialistes pensem que aquest debat ja no pertoca perquè les decisions són preses, només cal que les assumim i signem els convenis que ho possibilitin.
Som conscients que l’Estació de TGV només es sustenta per la intermodalitat, som conscients que serem la ciutat més petita de Catalunya amb TGV, no podem deixar passar una oportunitat com aquesta en la que gràcies a la intermodalitat entre les rodalies, els busos, el TGV i els trens regionals d’alta velocitat qualsevol persona de qualsevol municipi on hi ha rodalies podrà agafar el TGV i anar a qualsevol punt d’Europa o d’Espanya o podrà agafar un regional ràpid i plantar-se a Barcelona en poca estona. Aquesta realitat, la que ens proposa el ministeri, la que sempre hem defensat i que avui el govern assumeix, permetrà als nostres fills escollir entre un ampli ventall de destinacions per a la seva formació, el seu lleure o el seu treball, permetrà que qualsevol ciutadà d’Europa o d’Espanya pugui venir a visitar-nos o permetrà que els nostres comerciants i empresaris estiguin situats al cor dels negocis siguin on siguin en poca estona. Sobretot però la intermodalitat permetrà que no hi hagi ciutadans de primera i de segona, no entenem perquè volem condemnar la gent de la nostra comarca a haver d’anar en rodalies fins a Girona per anar per exemple a agafar un tren ràpid fins a Lleida o a Barcelona, això sense entrar en perquè ha d’anar a agafar el TGV a Girona. Pensem doncs que el tren social és el que permet al major nombre de persones escollir la seva opció, qui agafi un rodalies des de Llança per anar a Girona, a Flaçà o fins i tot a Barcelona poc l’afecta la situació de l’estació.
En definitiva és ben cert que la tesi que avui es sotmet a consideració d’aquesta sessió plenària sempre ha estat la nostra però no és menys cert que ho fem amb convicció d’estar fent el millor per la ciutat, amb convicció de la urgència de l’actuació i sobretot amb bona voluntat després d’haver donat compliment als acords presos al darrer ple.Des de la nostra posició al govern serem lleials més que mai a la ciutat i utilitzarem tots els mecanismes al nostre abast, tant a Madrid com a Barcelona, per a fer el millor per als ciutadans i posar les bases per al futur.
Des d’aquí reitero l’oferiment de consens en dissenyar el demà amb les eines que tenim en aquest moment, ho dic sense acritud, intentant comprendre tothom, fins i tot les actuacions de caire únicament polític d’altra banda ben legítimes, però segur que només hi ha un camí i que el cal és completar-lo plegats!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada